Comunitat 311
#Comunitat311 La comunitat de professionals municipals de la participació a Barcelona
Com arribem als col·lectius que mai participen?
Aprofitem espais de confiança ja creats
Tipus: Estratègia d’engagement
Per Sílvia Companyó Cots (scompanyo@martorell.cat)
🎯 Perquè serveix?
Serveix per poder arribar a involucrar aquella ciutadania més allunyada de nosaltres que no participa sovint per pors o perquè està “desconnectada” de nosaltres. Aquella ciutadania que no forma part del teixit associatiu, que no participa fàcilment quan la trobem pel carrer… Col·lectius com gent nouvinguda, joves o gent gran que per motius diferents els has d’anar a buscar allà on ja són, on tenen una relació de coneixença entre ells i fer una aproximació progressiva per crear un clima de confiança abans de proposar-los res.
✅ Passos bàsics a replicar
Abans
- Identificar quins són els col·lectius als que no arribem, quins poden ser els motius i quin pot ser el context propici (lloc i moment) on els podem anar a trobar
- Contactar amb els espais o serveis que acullen aquell col·lectiu (els cursos de català o castellà per a nouvinguts, p.e.) i fer-los còmplices del projecte demanant poder explicar el projecte (els pressupostos participatius p.e.)
Durant:
- La persona de referència de l’activitat o espai ens introdueix fent de pont i estenent aquest clima de confiança cap a nosaltres (neutralitzant algunes possibles pors, sobre papers, etc)
- Es busca la manera de relacionar l’activitat que estan fent amb la proposta que els volem explicar, generant una connexió natural i molt planera (explicant p.e. com la llengua els serveix per aprofundir en la seva participació en el municipi, posant exemples dels beneficis per ells i altres de participar)
- Finalment, se’ls ofereix la possibilitat de participar insitu i d’altres maneres.
Després:
- Se’ls fa un retorn i se’ls manté informats del que va passant per consolidar la relació i el canal de comunicació que s’hagi establert
🎉 Resultats (beneficis)
- S’arriba a col·lectius que d’altra manera no participarien.
- S’estableix una relació de confiança que redueix barreres de participació i contribueix a teixir comunitat
- S’estableixen “aliances” amb altres serveis i agents que es fan una mica seu el projecte, ajudant a consolidar-lo i teixint aquesta xarxa també entre els professionals i/o referents
⚠️ Coses a evitar o tenir en compte:
- Cal entendre bé quin és el context de les persones a qui volem arribar (quines són les seves pors i possibles necessitats) per tenir-ho en compte quan ens hi adrecem
- El primer contacte hauria de ser personal i en un espai de confiança, de poc serviria enviar una convocatòria o contactar-los pel carrer
- Evitar formalismes institucionals
- Vigilar no caure en “et busco només quan vull que participis”, transmetre que s’ha obert un canal “bidireccional” d’escolta
👉 Per a més informació
Web general del Departament de Participació, Cooperació, Solidaritat i Agermanaments de l’Ajuntament de Martorell
Temes tractats: #GentGran, #Joves, #Nouvingudes, #Comunicació, #Engagement
Foto de Roman Kraft en Unsplash
Reportar contingut inapropiat
Aquest contingut no és apropiat?
Detalls del comentari
Estàs veient un sol comentari
Mostra tots els comentaris
L'enllaç del final de més informació no és correcte. El correcte és https://patronatmartorell.cat/index.php/participacio-martorell.html
Carregant els comentaris ...