Formació: La mirada inclusiva en participació ciutadana: millorant la representativitat
-
Recinte Mundet: Edifici Serradell Trabal,Passeig Vall d'Hebron 171, Barcelona1a planta - Sala B
-
10:00 AM - 15:00 PM CEST
Com podem incorporar les persones que habitualment no participen? Com podem ampliar la mirada per incloure en els processos o espais de participació a col·lectius concrets com infants, dones, joves o persones migrades? Quines tècniques concretes ens ajuden a fer una participació inclusiva i transformadora i on ciutadania del nostre municipi s’hi vegi representada? Aquestes són algunes de les preguntes que els equips tècnics de participació es plantegen a l’hora de realitzar la seva feina i per les quals aquesta formació vol ajudar a trobar resposta.
Durant les tres sessions que es realitzaran en el mes de juny, aquest curs vol facilitar als equips tècnics un espai de reflexió que serveixi de punt de partida per incorporar la mirada inclusiva, i tècniques concretes que els ajudaran a incloure participants que habitualment no s’apropen als processos i espais de participació que s’endeguen des del municipi.
La preinscripció al curs ja és oberta i es pot realitzar a través del Cercaforma. Així mateix, podeu veure tots els cursos que s’ofereixen des de la Secció de Participació Ciutadana a l’apartat de formació del web.
Sessió 1
Objectius
1. Identificar els elements diferenciadors de la participació i la governança i la seva complexitat.
2. Ampliar el concepte d'inclusió des de les seves múltiples dimensions amb l'horitzó de ciutadania plena
3. Analitzar els límits i oportunitats dels espais de governança en el món públic
Continguts
1. De la participació a la coproducció i gobernança. Límits i oportunitats.
2. Inclusió i ampliació de ciutadania plena
3. Espais de governança: què, per a què, i com
Programa:
Per iniciar la sessió
20 minuts Benvinguda i presentació general de la formació / Presentació del grup
Durant la sessió
40 minuts Presentació d'un marc analític inicial per a estructurar el tema (formadora)
90 minuts Treball interactiu amb metodologies participatives per a avançar a partir de les inquietuds i coneixements previs de les persones participants (individual I grupal)
20 minuts Descans
30 minuts Recuperació i aprofundiment del tema en format seminari on es vincula amb el marc analític, les preguntes i els aprenentatges previs de les persones del grup.
40 minuts Exposició de un cas/ experiència (formadora)
25 minuts Identificació de criteris, aprenentatges i oportunitats (individual i grupal)
Per tancar sessió
35 minuts Resum i recollida de tots els elements treballats en la sessió. Recuperació inicial de les preguntes del marc analític i tancament a partir d'aportacions del grup. Recomanació de bibliografia.
Sessió2
Objectius
1. Identificar els col·lectius que suposen un repte per a la inclusió: joventut i infància, persones migrades, dones i dones majors, etc.
2. Analitzar les dificultats i limitacions de la participació per a treballar amb aquests col·lectius
3. Conèixer experiències d'amplificació de la participació i governança
4. Ampliar la mirada cap a tècniques facilitadores de la inclusió
Continguts
1. L'heterogeneïtat social creixent i els col·lectius amb menor representació.
2. Com facilitar la participació dels qui no participen? (Disseny, procés, avaluació )
3. Com generar noves maneres d'escoltar i fer? (Casos, experiències)
4. La importància de la dimensió operativa: el com fa al què (tècniques i aprenentatges)
Programa:
Per iniciar la sessió
20 minuts Recuperació de continguts previs i presentació de la sessió
Durant la sessió
40 minuts Presentació del marc analític sobre la creixent heterogeneïtat social i el repte de formes d’escolta (formadora)
90 minuts Treball interactiu amb metodologies participatives per a avançar a partir de les inquietuds i coneixements previs de les persones participants (individual I grupal)
20 minuts Descans
30 minuts Recuperació i aprofundiment del tema en format seminari on es vincula amb el marc analític, les preguntes i els aprenentatges previs de les persones del grup.
45 minuts Exposició de un cas/ experiència (formadora- recurs audiovisual)
25 minuts Identificació de criteris, aprenentatges i oportunitats (individual i grupal)
Per tancar sessió
30 minuts Resum i recollida de tots els elements treballats en la sessió. Recuperació inicial de les preguntes del marc analític i tancament a partir d'aportacions del grup. Recomanació de bibliografia.
Sessió 3
Objectius
1. Presentar el dret a la ciutat i la justícia espacial com a marcs d'intervenció per a ampliar la participació
2. Recuperar aprenentatges i tècniques dels processos comunitaris
3. Explorar les relacions entre els conceptes d'inclusió, transformació i innovació social
Continguts
1. L'espai públic (i el territori) com a oportunitat per a la transversalització de la participació
2. Recuperar la dimensió comunitària per a la participació inclusiva
3. innovar, incloure, transformar? La potencialitat del dret a la ciutat
Programa:
Per iniciar la sessió
20 minuts Benvinguda i presentació general de la formació / Presentació del grup
Durant la sessió
40 minuts Presentació dels conceptes de dret a la ciutat, espai públic i justícia espacial per repensar les intervencions i processos des de una mirada inclusiva.
90 minuts Treball interactiu amb metodologies participatives per a avançar a partir de les inquietuds i coneixements previs de les persones participants (individual I grupal)
20 minuts Descans
30 minuts Recuperació i aprofundiment del tema en format seminari on es vincula amb el marc analític, les preguntes i els aprenentatges previs de les persones del grup.
40 minuts Exposició de un cas/ experiència (formadora)
25 minuts Identificació de criteris, aprenentatges i oportunitats (individual i grupal)
Per tancar sessió
35 minuts Resum i recollida de tots els elements treballats en la sessió. Recuperació inicial de les preguntes del marc analític
Metodologia d'impartició
Les 3 sessions s’estructuren en diferents moments d'aprenentatge on es combinen metodologies expositives amb treball de casos per a facilitar la integració dels continguts. També es combinen activitats individuals i de treball en grup per afavorir el desenvolupament de diferents campetències.
1. Presentació d'un marc analític inicial per a estructurar el tema
2. Treball interactiu amb metodologies participatives per a avançar a partir de les inquietuds i coneixements previs de les persones participants (individual I grupal)
3. Aprofundiment del tema en format seminari
4. Recuperació d'una experiència o cas per a identificar criteris, aprenentatges i oportunitats (Per a alguns casos s'utilitzaran recursos audiovisuals o textos breus que recuperin l’experiència)
5. Tancament per a reforçar continguts i aprenentatges a partir de la participació del grup
Compartir