Cambios en "Quim Masvidal Nogueras"
Ámbito
- +Temas
Título (Català)
- +Quim Masvidal Nogueras
Título (Castellano)
Cuerpo (Català)
-
+
Parlem amb en Quim Masvidal Nogueras, gid://decidim-diba/Decidim::User/8259 , tècnic de l’ajuntament de Canet de Mar, que ens explica la seva relació amb el teixit associatiu i quins són els reptes que es troba el dia a dia.
Qui ets i com has arribat a la participació ciutadana?
Soc el tècnic auxiliar de participació ciutadana i adjunt a l’àrea d’Igualtat de Canet de Mar. A nivell de formació soc Graduat en Relacions laborals i la meva vinculació a l’àrea de participació ve donada perquè sempre he estat molt vinculat amb les entitats. Jo arribo a participació perquè a la meitat del mandat del 2015-2019 hi ha un canvi en el govern municipal. El nou govern decideix recuperar l’àrea de participació, que havia desaparegut del cartipàs en els dos mandants anteriors. Tenia poc coneixement d’aquesta àrea però l’equip de govern va considerar que podia assumir aquesta tasca pel meu vincle de treball amb el teixit associatiu. Des de l‘inici, he hagut de combinar les tasques de participació amb les d’adjunt a l’àrea d’igualtat.
Quina acció en participació estàs content d’haver desenvolupat?
L’àrea de participació ciutadana, conjuntament amb seguretat ciutadana i obres i serveis, va ser fonamental en l’època COVID-19, especialment pels recursos. El que era el meu lloc de treball, el centre cívic i cultural Vil·la Flora, va esdevenir un dels tres campaments base de logística. Des d’aquí es va ajudar a formar una xarxa de parelles de suport a les persones de risc que vivien soles o que no disposaven de xarxa familiar i no podien sortir a comprar o cobrir altres necessitats.
També, vam coordinar la confecció de material de primera necessitat per les quatre residències, el CAP i l’Hospital de Calella. Aquesta acció va tenir continuïtat, i es van confeccionar mascaretes per tota la població de Canet. També es van recuperar dispositius electrònics i material dels centres educatius, així com sistemes de connectivitat, per distribuir a la mainada que no disposava de suficients recursos. N’estic orgullós perquè vam coordinar dos tipus de voluntariat, el de les parelles de suport i el dels recursos. I amb tot això, després també vam haver de regularitzar el Reglament de Participació ciutadana, que el teníem molt desfasat.
Quins són els principals reptes o mal de caps amb els que et trobes?
Com a repte, seria intentar recuperar la mostra d’entitats. I com a mal de cap seria el fet que no hem pogut donar continuat als pressupostos participatius, que els fèiem cada dos anys.
Un altre mal de cap, lligat a ser un municipi petit, és el tipus de teixit associatiu que tenim. Les d’aquí són entitats petites, de poca gent, que està a diverses entitats, que de vegades no estan prou organitzades ni estructurades. Per exemple, en l’àmbit legal, no s’han fet els canvis de juntes, ni les assemblees quan tocaven, ni s’han aixecat actes, etc. Sempre tens allò de la balança: si els pressiones massa potser deixaran de formar part d’aquest teixit associatiu. Per altra banda, estan realitzant tota una sèrie d’activitats, que si les hagués de fer l’ajuntament no podria. L’ajuntament pot recolzar-les amb recursos materials o econòmics, però la tasca del dia a dia no la podria fer. I això et fa trontollar... I és complicat.
Un altre repte seria el fet d’engrescar la gent per tal que participi. Aquí hi té un paper el compromís polític. És important que els resultats dels processos tinguin l’impacte previst i esperat, per no frustrar les expectatives.
Com treballeu a nivell transversal amb els projectes?
Depèn dels projectes. Per exemple, amb educació treballem dos projectes: el Consell d’Infants i el projecte Coeducanet, de coeducació a les escoles, fent formació als centres de primària.
Quin és l’estat actual del teixit associatiu després de la COVID-19?
Per una banda, hi ha gent amb moltes ganes de participar, activa i amb ganes de rellançar coses. Però moltes entitats, quan parles amb elles, els està costant trobar persones que es vulguin implicar. Troben dificultats per trobar gent que vulgui participar i tirar endavant l’entitat. Algunes han fet crides de voluntariat i no acaba de funcionar.
Hi ha algun tipus d’experiència que t’interessaria conèixer?
Un dels temes que no tenim resolt és la relació amb la comunitat. Les relacions amb el teixit formal són relativament fàcils, el problema és com arribar a tota aquella gent que no està organitzada i que segurament no tenen prou recursos. Gent de sectors amb molt poques possibilitats i amb escassos coneixements de com funciona. També són ciutadania, però no som capaços d’arribar-hi i potser tenen inquietuds i necessitats que ni des de l’ajuntament ni des del teixits associatiu ens hem plantejat.
Compartir