Hackató per definir les missions de Granollers 2030
Per Ajuntament de Granollers - Pla estratègic Granollers 2030 https://www.plaestrategicgranollers.cat/
El dissabte 2 d’abril de 2022 es va celebrar la hackató de Granollers 2030: ciutat jugable, una experiència creativa basada en la ideació, cocreació i prototipatge en equip per abordar els reptes de la ciutat, generant solucions originals. Cada equip, després de generar diferents idees, en va triar una i la va presentar a la resta de participants. Així, un total de 200 infants i joves de Granollers hi van participar i van poder aportar les seves experiències, coneixements i habilitats, i van poder viatjar al futur de la ciutat durant 4 hores per fer 150 propostes.
🎯 Perquè serveix?
La proposta de la hackató sorgeix en el marc del Pla Estratègic Granollers 2030 i amb la voluntat de dur a terme accions participatives que impliquessin públics que normalment no participaven en els processos convocats (entre d’altres, comerciants, entitats d’economia social i solidària, entitats del tercer sector...). És el cas, també, d’infants i joves. Per a revertir aquesta situació, es va aprofitar una eina de participació ja consolidada a la ciutat com són el Consell d’Infants i el Consell d’Adolescents per desenvolupar, amb posterioritat, la Hackató.
✅ Passos bàsics a replicar
Abans:
Previ a la realització de la hackató, el gener de 2022 es va realitzar una sessió del Consell d’Infants i una altra del Consell d’Adolescents per tal de definir i identificar els reptes per a la ciutat del futur. El format ja va ser diferent d’altres propostes existents de processos participatius. Es va fer a través d’un escape room digital per a joves (inscrit dins del Fòrum de les Adolescències) i un altre per als infants més petits. En aquesta activitat es van identificar els diferents reptes de ciutat, ja que una de les premisses era no donar-los els punts ja definits. Se’ls va motivar convocant-los i convidant-los a un acte secret un dissabte d’abril a la tarda, donant-los la informació justa perquè acudissin amb ganes de participar d’una jornada important i històrica per la ciutat.
A banda, el mes de febrer es va convocar les AFAs, juntament amb les direccions i el professorat dels centres educatius del municipi, per a informar-los del procés i de com seria la hackató.
Durant:
Finalment, el dissabte 2 d’abril de 2022 es va celebrar, de 17h a 21h, a la Nau Dents de Serra de Roca Umbert, la hackató de Granollers 2030 “Ciutat Jugable”. Van ser 200 els infants i joves els que van participar i la jornada va estar dinamitzada per Marinva, a més de comptar amb la presència i col·laboració de personal de l’Ajuntament i personal de suport de l’Associació Apadis. Es van organitzar diferents grups segons paraules clau que havien identificat a la sessió prèvia del Consell d’Infants i Adolescents, com ara “sostenibilitat”, “benestar”... Totes elles vinculades al Pla Estratègic de Granollers 2030. Es va organitzar un debat al voltant d’aquests conceptes on es van intercanviar opinions i visions, i per equips es van fer i presentar diferents propostes i proves pilot, que van quedar recollides de cara a l’elaboració del Pla Estratègic. Durant tota la tarda hi va haver molta dinamització, música, berenar i material disponible per a la creació de les propostes.
Després:
El mes de maig es va fer el retorn de les propostes sorgides durant la hackató a tots els participants.
🎉 Resultats (beneficis)
200 participants
150 propostes, per enriquir la definició de les missions de Granollers 2030
⚠️ Coses a evitar o tenir en compte:
Garantir la complicitat del professorat i les famílies.
Fer un bon retorn.
Generar una dinàmica diferent que motivi a la participació.
Compartir