Saltar al contenido principal

Configuración de cookies

Utilizamos cookies para asegurar las funcionalidades básicas del sitio web y para mejorar tu experiencia en línea. Puedes configurar y aceptar el uso de las cookies, y modificar tus opciones de consentimiento en cualquier momento.

Esenciales

Preferencias

Analíticas y estadísticas

Marketing

Registrate - Solicita el registro rellenando el formulario

Un joc digital per millorar la recollida selectiva de residus

Avatar: Equip de suport Equip de suport

🗺️ Ens local i comarca

Mollet del Vallès (Vallès Oriental)  

 👥 Habitants

Municipi gran (de 20.001 a 50.000 habitants)

💬 Descripció

L’Ajuntament de Mollet del Vallès va impulsar un projecte pilot de ciència ciutadana, que incorporava la gamificació, per contribuir a la millora de la recollida selectiva de residus municipals. La ciència ciutadana es pot definir com a model d’investigació participativa que involucra activament a la ciutadania en alguna o totes de les activitats d’una recerca científica. Aquest projecte es va dur a terme en el marc del projecte europeu TRANSFORM, que reuneix tres regions europees (la Llombardia, Brussel·les capital i Catalunya) i que vol, entre d’altres objectius, experimentar amb diferents metodologies participatives innovadores.

El projecte pretenia augmentar el coneixement de la ciutadania sobre els sistemes innovadors de recollida de residus. Per això, s’obre el debat al públic i es recullen valoracions, preferències i barreres de la ciutadania envers els  sistemes innovadors de recollida selectiva.

El procés va fer servir el joc digital Dilemma-R, que es va adaptar al procés i es va portar a a 4 escoles del municipi, així com a la ciutadania en general.

🎯 Aspectes positius

La ciutadania en el disseny del projecte: El projecte va ser possible gràcies a la participació activa, la motivació i la il·lusió de 60 alumnes de 4 escoles del municipi, així com del veïnat de la ciutat, que van participar en les diferents fases: implementació del joc, interpretació de les dades i formulació de propostes.

Metodologia divertida i innovadora: El projecte introdueix la gamificació per fer més atractiu el fet de fer aportacions, que es duu a terme d’una manera senzilla i divertida. A més el joc digital permet atreure un públic diferent, i s’enfoca principalment a captar públic juvenil.

⚠️ Aspectes a tenir en compte

Projecte pilot: Cal tenir en compte que el de Mollet ha estat un projecte pilot, i per tant inclou un seguit d’actors no comuns en els processos participatius tradicionals que fem als nostres territoris. Aquesta experiència pot servir com a inspiració, però per tal de replicar-la seria interessant contactar amb l’Ajuntament de Mollet per veure en quines condicions es va dur a terme i les necessitats tècniques, i d’altres tipologies, que es van haver de cobrir.

Representativitat de la participació obtinguda: Tot i que es va aconseguir una mostra estadísticament significativa de la població de Mollet, cal tenir en compte que hi ha estrats (rangs d’edat, tipologies d’habitatges, etc.) que es troben sobre o infrarepresentats en la mostra, i això pot suposar biaixos. No obstant, les dades sí permeten identificar tendències que poden servir de guia per a la presa de decisions en polítiques relacionades.

🔗 Enllaços d’interès

Resultats del projecte

Vídeo

� Contacte

@Maria Busquets Feu, tècnica de l'Àmbit de Justícia Ambiental, Ecologisme i Transició Energètica i Sostenibilitat de l'Ajuntament de Mollet del Vallès


Comentario

Confirmar

Por favor, inicia la sesión

La contraseña es demasiado corta.

Compartir