Saltar al contenido principal

Configuración de cookies

Utilizamos cookies para asegurar las funcionalidades básicas del sitio web y para mejorar tu experiencia en línea. Puedes configurar y aceptar el uso de las cookies, y modificar tus opciones de consentimiento en cualquier momento.

Esenciales

Preferencias

Analíticas y estadísticas

Marketing

Registrate - Solicita el registro rellenando el formulario

Cambios en "Anna Soley Castany"

Avatar: Carla Estevan Carla Estevan

Cuerpo (Català)

  • -

    Anna Soley Castany. Tècnica de participació a l’Ajuntament de La Garriga

    Parlem amb l’Anna Soley Castany, psicopedagoga amb més de 15 anys d’experiència com a tècnica de participació a La Garriga. Ens explica els reptes que afronta a l’hora de gestionar les expectatives de la ciutadania, i el potencial de la gestió comunitària dels equipaments.


    Qui és l’Anna i per què la participació?


    Soc psicopedagoga i, després de treballar uns anys en una empresa de serveis d’educació i lleure per diversos ajuntaments, entre ells el de La Garriga, vaig presentar-me a una plaça de participació d’aquest ajuntament, animada per diversos companys. Així que des del 2006 m’ocupo de l’àrea de participació. Crec que per la meva manera de ser i actitud, encaixo bastant en aquest àmbit. I a més no he parat de formar-me a través de la Diputació i la Generalitat. Intento ser facilitadora, bastant empàtica i escoltar. Davant de la discrepància o l’exigència de qualsevol ciutadà mantinc sempre aquesta actitud empàtica i amable. Em sé organitzar bé, i que no em passin per alt gaires detalls; i això també és important en aquesta feina.


    Alguna acció recent de la qual n’estiguis especialment satisfeta?


    Més enllà dels processos participatius, destacaria l’experiència de gestió comunitària del centre cívic i casal d’entitats de Can Luna. El projecte d’aquest equipament és resultat d’un procés participatiu previ per definir-ne els usos i espais: sales d’exposició, sala polivalent, la ràdio, bar, etc. I la participació es manté també avui en el propi model de gestió, que és municipal però es consensuen els detalls del projecte (horaris, programació, les inversions a fer…) amb la taula coordinadora d’entitats que en fan ús de forma estable. Aquest model ha donat molt bons resultats, perquè les entitats se’n fan corresponsables, i això facilita la seva gestió i viabilitat. Aquest vincle amb el teixit social, que també tenim amb la resta d’entitats a través del servei de suport associatiu, activa també la participació en altres processos.


    Quin és el vostre principal repte?


    És un mateix repte amb dues cares. D’una banda, la dificultat de fer encaixar en l’agenda de tasques i prioritats de la resta d’àrees tècniques de l’Ajuntament les propostes d’actuacions a incorporar fruit d’un procés participatiu de la ciutadania. De l’altra, com explicar a la ciutadania que després de participar en un procés durant setmanes i mesos, els resultats acordats no es puguin concretar fins anys més tard. Això provoca sovint que no s’acabi fent el retorn a la ciutadania que pertocaria perquè ha passat tant de temps, que ja ha perdut el sentit, perquè estem treballant amb nous processos.


    Alguna idea de com enfocar-ho?


    Tenim diverses propostes sobre la taula per ajudar a millorar la situació. Allargar els terminis dels projectes (fer els pressupostos participatius biennals, per exemple) per evitar l'encavalcament d’engegar un nou cicle sense haver pogut tancar l’anterior. Intentar involucrar encara més les àrees tècniques, no només els caps d’àrea, en els processos per tal que els compromisos adquirits tinguin més garanties de compliment. Al final, però darrere sempre hi ha una decisió política.


    Hi ha algun col·lectiu o perfil que us costi més involucrar?


    Els joves majors de 16 anys eren un dels col·lectius a qui ens costava més arribar, però aquesta situació ha millorat els 2 darrers anys gràcies a l’obertura d’un espai jove a Can Luna i el fet que hem guanyat personal.

    Implicar altres col·lectius com la gent nouvinguda és també una assignatura pendent, perquè sovint tenen moltes altres problemàtiques i necessitats bàsiques a resoldre abans de plantejar-se implicar-se en processos de participació ciutadana. És una realitat que no hem trobat com afrontar d’altra manera, de moment.


    Un truc que us funcioni amb aquests col·lectius?


    Amb els joves ens ha funcionat fer difusió de vídeos breus a través d’Instagram... I demostrar-los que la seva participació té resultats i que serveix.

    Amb la gent gran es tracta d’anar-los a trobar, que et vegin, i recopilar les seves propostes en paper.


    Quin recurs o metodologia participativa t’agrada més utilitzar?


    Portar sempre un guió escrit que ajudi a centrar el debat a tractar, que faciliti poder seguir la dinàmica participativa proposada i faciliti també la recollida de resultats.


    I en l’àmbit digital, què feu?


    Després de l’excepcionalitat de la pandèmia, on tot va ser digital, ara ens limitem a fer enquestes i votacions puntuals que es puguin activar en cada moment per cada procés.

    La Garriga té un volum de població que encara permet fer bustiada porta a porta i aquesta és una manera efectiva d’arribar a les generacions de més edat. Al mateix temps, a través del web, qualsevol persona pot participar en línia si ho prefereix, i així arribem a més gent perquè cadascú escull com vol participar. Ho tenim contrastat, si ho fem només en paper o només en línia, perdem molta gent. Cal oferir les dues possibilitats


    Alguna cosa que vulguis incorporar a Participació?


    M’agradaria aconseguir que la participació sigui més organitzada i estable, més enllà de les demandes que faci la ciutadania o de les prioritats canviants de cada equip de govern. Establir per reglament una convocatòria anual d’audiències i processos per definir un calendari estable de la participació que ajudi a consolidar una cultura participativa, com veig en altres ajuntaments.


    I algun recurs concret que hagis trobat inspirador?


    Tendeixo a fixar-me en temes al voltant de les entitats, per la importància que té el teixit associatiu a La Garriga. El servei de suport associatiu de Torre Jussana, per exemple, ha elaborat unes fitxes informatives atractives per ajudar a les entitats a resoldre aspectes molt concrets del seu dia a dia: com fer tràmits legals, temes de finançament, drets i deures, etc. És una bona idea a incorporar que pot ajudar a millorar la participació interna de les entitats i també de la ciutadania en general.

    Un altre recurs inspirador, que de moment no hem arribat a treballar, seria incorporar el format teatral. Per exemple per fomentar la cultura participativa amb joves, plantejant situacions provocatives que generin debat i els motivin a prendre part, per fomentar el seu compromís i la cultura democràtica.

  • +

    Anna Soley Castany. Tècnica de participació a l’Ajuntament de La Garriga

    Parlem amb l’Anna Soley Castany, psicopedagoga amb més de 15 anys d’experiència com a tècnica de participació a La Garriga. Ens explica els reptes que afronta a l’hora de gestionar les expectatives de la ciutadania, i el potencial de la gestió comunitària dels equipaments.


    Qui és l’Anna i per què la participació?


    Soc psicopedagoga i, després de treballar uns anys en una empresa de serveis d’educació i lleure per diversos ajuntaments, entre ells el de La Garriga, vaig presentar-me a una plaça de participació d’aquest ajuntament, animada per diversos companys. Així que des del 2006 m’ocupo de l’àrea de participació. Crec que per la meva manera de ser i actitud, encaixo bastant en aquest àmbit. I a més no he parat de formar-me a través de la Diputació i la Generalitat. Intento ser facilitadora, bastant empàtica i escoltar. Davant de la discrepància o l’exigència de qualsevol ciutadà mantinc sempre aquesta actitud empàtica i amable. Em sé organitzar bé, i que no em passin per alt gaires detalls; i això també és important en aquesta feina.


    Alguna acció recent de la qual n’estiguis especialment satisfeta?


    Més enllà dels processos participatius, destacaria l’experiència de gestió comunitària del centre cívic i casal d’entitats de Can Luna. El projecte d’aquest equipament és resultat d’un procés participatiu previ per definir-ne els usos i espais: sales d’exposició, sala polivalent, la ràdio, bar, etc. I la participació es manté també avui en el propi model de gestió, que és municipal però es consensuen els detalls del projecte (horaris, programació, les inversions a fer…) amb la taula coordinadora d’entitats que en fan ús de forma estable. Aquest model ha donat molt bons resultats, perquè les entitats se’n fan corresponsables, i això facilita la seva gestió i viabilitat. Aquest vincle amb el teixit social, que també tenim amb la resta d’entitats a través del servei de suport associatiu, activa també la participació en altres processos.


    Quin és el vostre principal repte?


    És un mateix repte amb dues cares. D’una banda, la dificultat de fer encaixar en l’agenda de tasques i prioritats de la resta d’àrees tècniques de l’Ajuntament les propostes d’actuacions a incorporar fruit d’un procés participatiu de la ciutadania. De l’altra, com explicar a la ciutadania que després de participar en un procés durant setmanes i mesos, els resultats acordats no es puguin concretar fins anys més tard. Això provoca sovint que no s’acabi fent el retorn a la ciutadania que pertocaria perquè ha passat tant de temps, que ja ha perdut el sentit, perquè estem treballant amb nous processos.


    Alguna idea de com enfocar-ho?


    Tenim diverses propostes sobre la taula per ajudar a millorar la situació. Allargar els terminis dels projectes (fer els pressupostos participatius biennals, per exemple) per evitar l'encavalcament d’engegar un nou cicle sense haver pogut tancar l’anterior. Intentar involucrar encara més les àrees tècniques, no només els caps d’àrea, en els processos per tal que els compromisos adquirits tinguin més garanties de compliment. Al final, però darrere sempre hi ha una decisió política.


    Hi ha algun col·lectiu o perfil que us costi més involucrar?


    Els joves majors de 16 anys eren un dels col·lectius a qui ens costava més arribar, però aquesta situació ha millorat els 2 darrers anys gràcies a l’obertura d’un espai jove a Can Luna i el fet que hem guanyat personal.

    Implicar altres col·lectius com la gent nouvinguda és també una assignatura pendent, perquè sovint tenen moltes altres problemàtiques i necessitats bàsiques a resoldre abans de plantejar-se implicar-se en processos de participació ciutadana. És una realitat que no hem trobat com afrontar d’altra manera, de moment.


    Un truc que us funcioni amb aquests col·lectius?


    Amb els joves ens ha funcionat fer difusió de vídeos breus a través d’Instagram... I demostrar-los que la seva participació té resultats i que serveix.

    Amb la gent gran es tracta d’anar-los a trobar, que et vegin, i recopilar les seves propostes en paper.


    Quin recurs o metodologia participativa t’agrada més utilitzar?


    Portar sempre un guió escrit que ajudi a centrar el debat a tractar, que faciliti poder seguir la dinàmica participativa proposada i faciliti també la recollida de resultats.


    I en l’àmbit digital, què feu?


    Després de l’excepcionalitat de la pandèmia, on tot va ser digital, ara ens limitem a fer enquestes i votacions puntuals que es puguin activar en cada moment per cada procés.

    La Garriga té un volum de població que encara permet fer bustiada porta a porta i aquesta és una manera efectiva d’arribar a les generacions de més edat. Al mateix temps, a través del web, qualsevol persona pot participar en línia si ho prefereix, i així arribem a més gent perquè cadascú escull com vol participar. Ho tenim contrastat, si ho fem només en paper o només en línia, perdem molta gent. Cal oferir les dues possibilitats


    Alguna cosa que vulguis incorporar a Participació?


    M’agradaria aconseguir que la participació sigui més organitzada i estable, més enllà de les demandes que faci la ciutadania o de les prioritats canviants de cada equip de govern. Establir per reglament una convocatòria anual d’audiències i processos per definir un calendari estable de la participació que ajudi a consolidar una cultura participativa, com veig en altres ajuntaments.


    I algun recurs concret que hagis trobat inspirador?


    Tendeixo a fixar-me en temes al voltant de les entitats, per la importància que té el teixit associatiu a La Garriga. El servei de suport associatiu de Torre Jussana, per exemple, ha elaborat unes fitxes informatives atractives per ajudar a les entitats a resoldre aspectes molt concrets del seu dia a dia: com fer tràmits legals, temes de finançament, drets i deures, etc. És una bona idea a incorporar que pot ajudar a millorar la participació interna de les entitats i també de la ciutadania en general.

    Un altre recurs inspirador, que de moment no hem arribat a treballar, seria incorporar el format teatral. Per exemple per fomentar la cultura participativa amb joves, plantejant situacions provocatives que generin debat i els motivin a prendre part, per fomentar el seu compromís i la cultura democràtica.

Confirmar

Por favor, inicia la sesión

La contraseña es demasiado corta.

Compartir