Canvis a "1a Community Call: Sobre les consultes públiques prèvies"
Descripció (Català)
-
-
En aquesta 1a Community Call (25/11/22) l'Inma i la Judit ens presentaven en 5' les experiències de Terrassa i Castellbisbal, i després compartiem preguntes i aportacions en un torn obert sobre el tema de les consultes prèvies.
Si no saps què són les Community Call pots llegir aquesta explicació.Pots llegir l'acta de la trobada 👇
Persones assistents (21)
- Oriol Arechavala, Ajuntament de sant Cugat
- Montserrat Gibert, Ajuntament de Sabadell
- Vanessa Mercado, Ajuntament de Sabadell
- Begonya Ruiz, Ajuntament de Caldes de Montbui
- Judit Sala Carbonés, Consell Comarcal del Moianès
- Sílvia Ruiz Miracle, Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
- Judit Jimenez, Ajuntament de Castellbisbal
- Inma Muñoz, Ajuntament de Terrassa
- Élida Roca, Ajuntament del Prat de Llobregat
- Toni del Valle, Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda
- Lydia Cots, Ajuntament de Sant Joan Despí
- Mireia Curto, Ajuntament de Mataró
- Beatriu Quintana, Ajuntament de Montornès del Vallès
- Sandra Payàs, Ajuntament de Sitges
- Marta Roig, Ajuntament de Sitges
- Montserrat Muñoz, Ajuntament d’Olesa de Montserrat
- Jonatan Sanchez, Ajuntament de l'Hospitalet del Llobregat
- Gerard Martínez, DIBA
- Isabel·la Martínez, DIBA
- Carola Castellà, DIBA
- Aram López, Populate
🗣 Les experiències presentades
Sobre l’experiència de l’Aj. de Castellbisbal
La Judit Jimenez destaca de la seva experiència
- Faciliten una plantilla a les diverses àrees on demanen que omplin els apartats d’antecedents, la necessitat i oportunitat de la seva aportació, els problemes que es pretenen solucionar, objectius de la norma i les possibles solucions reguladores i no reguladores
- Revisen el llenguatge per estandarditzar i fer-lo entenedor
- Pengen al seu portal Participa311 cada consulta com un procés amb el component propostes.
- Cada procés inclou la descripció de la consulta amb tota la documentació i la possibilitat de recollir propostes
- Fan difusió de l’enllaç del procés al web i al tauler d’anuncis
- Intenten interpel·lar als col·lectius que poden estar més afectats per la modificació de la normativa.
- La realitat és que la participació és molt baixa si no inexistent
Sobre l’experiència de l’Aj. de Terrassa
L’Inma Muñoz destaca diferències respecte de la seva experiència
- Destaca la dificultat que les àrees i els serveis jurídics donin resposta a les aportacions. La majoria de vegades no ho aconsegueixen i això penalitza la participació
- El funcionament és similar al cas de Castellbisbal tret que en el cas de Terrassa tenen més trajectòria en desenvolupar aquests processos en la plataforma de participació digital. Organitzen aquests processos en un espai diferenciat.
- Volen posar èmfasi en la traçabilitat dels processos com a element de retorn i seguiment de les propostes presentades per la ciutadania...
- Es plantegen habilitar un format qüestionari per facilitar una participació més dirigida i àgil
💬 Preguntes i respostes
Preguntes i respostes ordenades per blocs 👇
Sobre distingir consultes que són un “tràmit” o una “oportunitat de millora” real de la norma
- Imma (Terrassa): Cal diferenciar normatives d’interès d’altres que no en tenen
- Toni (Sta Perpètua): Molts cops les àrees tècniques ja et fan saber quines són un tràmit i no n’esperen feedback
- Jonatan (l’Hospitalet): La Llei 39/2015 art. 133 punt 4, preveu excepcions i la possibilitat de no fer la consulta en funció del tema o objecte.
- Begonya (Caldes M.): Les consultes s’han quedat en un mer tràmit administratiu. En certa manera, des de participació ja ens interessa que algunes quedin en aquest terme perquè hi ha algunes que ja sabem que la ciutadania difícilment mostrarà interès. Ens interessa acompanyar consultes públiques prèvies sobre temes que ens ajudin també a fomentar la cultura participativa.
Sobre el problema de la saturació i planificació
- Toni (Sta Perpètua): Sovint no dona temps a fer una bona difusió de la consulta i hi ha un “bombardeig” continuat de consultes i sovint se superposen… podrien organitzar-se per períodes, concentrar-les en un període determinat.
- Resposta de Judit (Castellbisbal): Problema que no es pot sobrecarregar el ple i, per tant, no és massa viable concentrar-ho tant. Potser no ajuntar-ho en trimestres, però si intentar unificar-les una mica en el temps…
- Silvia (Vilanova i la G.): També estaria bé saber el Pla normatiu anual de l'ajuntament, per poder fer una previsió de quines normatives necessitaran consulta i quines no i no fer-ho sobre la marxa com passa ara.
Sobre com gestionar la participació digital en consultes prèvies
- Elida (El Prat): no fem servir el Participa311 per fer les consultes. La plataforma funciona més per altres tipus de modalitats, com per exemple, fer propostes en un procés participatiu…
- Silvia (Vilanova i la Geltrú): creu que potser el component procés de la plataforma no és el més adequat i el d’enquesta podria funcionar millor
- Toni (Sta Perpètua) i Montserrat (Olesa): Confirma que fan servir sempre el component d’enquesta per aquests casos
- Montserrat (Olesa): Pregunta com duplicar preguntes (recurrents) en una enquesta al Decidim
- Resposta d'Aram (Populate): Decidim permet (si s'habilita pels administradors system) definir plantilla d'enquesta. Més info Doc oficial (en anglès). Consulteu el vostre servei tècnic per sol·licitar si us ho poden activar.
Principals les barreres a la participació en consultes prèvies
- Elida (El Prat): El llenguatge de les normatives i ordenances és complicat i feixuc.
- Inma (Terrassa): Caldria fer servir el llenguatge fàcil per facilitar la participació de la gent
- Montserrat (Olesa): Nosaltres en alguns casos rellevants hem fet vídeo, infografies i llibret per explicar la normativa. Si bé ja és normativa aprovada. Aquesta “traducció” per la ciutadania ha estat molt ben acceptada per la ciutadania.
- Aram (Populate): Explorar la possibilitat de compartir materials base (infografia, p.e.) de normatives de temàtiques comuns entre ajuntaments
- Bea (Montornès): Nosaltres estem començant a fer infografies i vídeos per explicar la nova ordenança de mobilitat. Però un cop està ja aprovada la normativa. Els tindrem d’aquí a uns mesos. Ens interessa conèixer l’experiència d’Olesa i poder compartir aquest document.
- Inma (Terrassa): La falta de retorn i la dilatació en el temps penalitza molt la participació, però no han trobat com resoldre-ho
- Jonatan (l’Hospitalet): La Llei no especifica l’obligació a fer un retorn. Tot i ser molt recomanable, sovint es fa un informe que difícilment la gent acaba llegint.
Preguntes pendents de resposta 👇
- Com feu la difusió de les consultes prèvies? Per quins canals?
- Com doneu visibilitat a les aportacions de la ciutadania?
🗂 Recursos compartits sobre les consultes prèvies
Recursos compartits per les participants (pendent rebre documents per adjuntar-los)
- Model fitxa de Castellbisbal: (pendent de rebre)
- Llibret i Vídeo d’Olesa: (pendent de rebre)
Altres recursos generals
- Infografia sobre les consultes prèvies previstes a la Llei 39/2015 (PDF) elaborat per la Diputació de Barcelona
- Infografies, manuals, guies i models recollits al portal Participa Catalunya
- Guia de Consulta Pública prèvia elaborada per la Diputació de Girona
☝️Propostes i comentaris per properes Community Calls
Idees i propostes que t’agradaria tractar i compartir en les properes trobades
- Jonatan (l’Hospitalet): Aquesta mena de trobades entre professionals és molt necessària, especialment en un àmbit com la participació. En el nostre cas pensant que hem d’incorporar 2 noves persones al servei, creiem que aquests espais on compartir i intercanviar experiències poden ser molt útils.
- Begonya (Caldes): Qualsevol tema relacionat sobre participació i el moment actual, nous debats, etc…
- Isabel·la (DIBA): Proposta de tema “Registre d’entitats”
- Montserrat (Sabadell): El format és interessant. Per altres ocasions estaria d'acord amb la Bego de plantejar temes més de profunditat participativa i no tant de procediments i com els "encabim" a la plataforma.
💬 Resultats de l’enquesta de valoració
Enviada el 28/11/22 a les 17 persones participants d'Ens locals. Tancada en data 01/12/2022 amb 6 respostes (35%)
1) T'ha agradat la proposta de la Community Call? Molt (5) 83%, Bastant (1) 17%
2) Aspectes que han convençut 👍
- La immediatesa
- Que compartim les experiències de forma directa, amb la visió de la persona que fa la mateixa feina que nosaltres.
- També el fet de compartir i veure que tenim les mateixes problemàtiques arreu.
- Tenir un espai per crear una visió compartida o no sobre assumptes d'interès en temes de la participació ciutadana
- Compartir coneixements i experiències. Format àgil
- Tractar temes que poden ser d’actualitat des d’un vessant molt pràctic, aprenent del que fan altres municipis i deliberant sobre problemes comuns.
3) Aspectes que NO han convençut 🤔
- La durada és massa curta.
- Ens falten solucions a les problemàtiques plantejades. Hem vist que compartim problemes, ara toca compartir solucions. Pot ser al cap d'un temps es podria fer una sessió de revisió de les problemàtiques plantejades i si algú ha aplicat solucions.
- El temps es pot quedar curt i caldrà veure com es fa el retorn, o si es pot continuar treballant en algunes de les línies concretes de forma col·lectiva.
4) Repetiries l’experiència de la Community Call? Si (6) 100%
5) Et sembla bé la proposta de dia i hora (darrer dv de mes de 12 a 12.45h)? Si (6) 100%
6) Propostes per properes Community Calls ✍️
- Voldria tractar la gestió de grups de debat, grups de treball o consells municipals dins la plataforma Participa311
- Qualsevol tema relacionat sobre participació i el moment actual, nous debats, no tant en termes de procediment sinó de visió
- Projectes de foment de l’associacionisme
- Planificació estratègica participació (de cara al següent mandat)
- Mòdul Servei Comunitari ESO (Participació i Educació)
- Comunicació low cost
- Audiències públiques i altres mecanismes de participació que no són tan comuns o pautats com els processos
- Idees creatives per fer retorns.
Altres observacions
Si t’ha faltat dir alguna cosa…
- Gerard (DIBA): Recordatori de la propera trobada presencial on presentarem la renovada Comunitat311.diba.cat (1/12/2022)
-
+
En aquesta 1a Community Call (25/11/22) l'Inma i la Judit ens presentaven en 5' les experiències de Terrassa i Castellbisbal, i després compartiem preguntes i aportacions en un torn obert sobre el tema de les consultes prèvies.
Si no saps què són les Community Call pots llegir aquesta explicació.Pots llegir l'acta de la trobada 👇
Persones assistents (21)
- Oriol Arechavala, Ajuntament de sant Cugat
- Montserrat Gibert, Ajuntament de Sabadell
- Vanessa Mercado, Ajuntament de Sabadell
- Begonya Ruiz, Ajuntament de Caldes de Montbui
- Judit Sala Carbonés, Consell Comarcal del Moianès
- Sílvia Ruiz Miracle, Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
- Judit Jimenez, Ajuntament de Castellbisbal
- Inma Muñoz, Ajuntament de Terrassa
- Élida Roca, Ajuntament del Prat de Llobregat
- Toni del Valle, Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda
- Lydia Cots, Ajuntament de Sant Joan Despí
- Mireia Curto, Ajuntament de Mataró
- Beatriu Quintana, Ajuntament de Montornès del Vallès
- Sandra Payàs, Ajuntament de Sitges
- Marta Roig, Ajuntament de Sitges
- Montserrat Muñoz, Ajuntament d’Olesa de Montserrat
- Jonatan Sanchez, Ajuntament de l'Hospitalet del Llobregat
- Gerard Martínez, DIBA
- Isabel·la Martínez, DIBA
- Carola Castellà, DIBA
- Aram López, Populate
🗣 Les experiències presentades
Sobre l’experiència de l’Aj. de Castellbisbal
La Judit Jimenez destaca de la seva experiència
- Faciliten una plantilla a les diverses àrees on demanen que omplin els apartats d’antecedents, la necessitat i oportunitat de la seva aportació, els problemes que es pretenen solucionar, objectius de la norma i les possibles solucions reguladores i no reguladores
- Revisen el llenguatge per estandarditzar i fer-lo entenedor
- Pengen al seu portal Participa311 cada consulta com un procés amb el component propostes.
- Cada procés inclou la descripció de la consulta amb tota la documentació i la possibilitat de recollir propostes
- Fan difusió de l’enllaç del procés al web i al tauler d’anuncis
- Intenten interpel·lar als col·lectius que poden estar més afectats per la modificació de la normativa.
- La realitat és que la participació és molt baixa si no inexistent
Sobre l’experiència de l’Aj. de Terrassa
L’Inma Muñoz destaca diferències respecte de la seva experiència
- Destaca la dificultat que les àrees i els serveis jurídics donin resposta a les aportacions. La majoria de vegades no ho aconsegueixen i això penalitza la participació
- El funcionament és similar al cas de Castellbisbal tret que en el cas de Terrassa tenen més trajectòria en desenvolupar aquests processos en la plataforma de participació digital. Organitzen aquests processos en un espai diferenciat.
- Volen posar èmfasi en la traçabilitat dels processos com a element de retorn i seguiment de les propostes presentades per la ciutadania...
- Es plantegen habilitar un format qüestionari per facilitar una participació més dirigida i àgil
💬 Preguntes i respostes
Preguntes i respostes ordenades per blocs 👇
Sobre distingir consultes que són un “tràmit” o una “oportunitat de millora” real de la norma
- Imma (Terrassa): Cal diferenciar normatives d’interès d’altres que no en tenen
- Toni (Sta Perpètua): Molts cops les àrees tècniques ja et fan saber quines són un tràmit i no n’esperen feedback
- Jonatan (l’Hospitalet): La Llei 39/2015 art. 133 punt 4, preveu excepcions i la possibilitat de no fer la consulta en funció del tema o objecte.
- Begonya (Caldes M.): Les consultes s’han quedat en un mer tràmit administratiu. En certa manera, des de participació ja ens interessa que algunes quedin en aquest terme perquè hi ha algunes que ja sabem que la ciutadania difícilment mostrarà interès. Ens interessa acompanyar consultes públiques prèvies sobre temes que ens ajudin també a fomentar la cultura participativa.
Sobre el problema de la saturació i planificació
- Toni (Sta Perpètua): Sovint no dona temps a fer una bona difusió de la consulta i hi ha un “bombardeig” continuat de consultes i sovint se superposen… podrien organitzar-se per períodes, concentrar-les en un període determinat.
- Resposta de Judit (Castellbisbal): Problema que no es pot sobrecarregar el ple i, per tant, no és massa viable concentrar-ho tant. Potser no ajuntar-ho en trimestres, però si intentar unificar-les una mica en el temps…
- Silvia (Vilanova i la G.): També estaria bé saber el Pla normatiu anual de l'ajuntament, per poder fer una previsió de quines normatives necessitaran consulta i quines no i no fer-ho sobre la marxa com passa ara.
Sobre com gestionar la participació digital en consultes prèvies
- Elida (El Prat): no fem servir el Participa311 per fer les consultes. La plataforma funciona més per altres tipus de modalitats, com per exemple, fer propostes en un procés participatiu…
- Silvia (Vilanova i la Geltrú): creu que potser el component procés de la plataforma no és el més adequat i el d’enquesta podria funcionar millor
- Toni (Sta Perpètua) i Montserrat (Olesa): Confirma que fan servir sempre el component d’enquesta per aquests casos
- Montserrat (Olesa): Pregunta com duplicar preguntes (recurrents) en una enquesta al Decidim
- Resposta d'Aram (Populate): Decidim permet (si s'habilita pels administradors system) definir plantilla d'enquesta. Més info Doc oficial (en anglès). Consulteu el vostre servei tècnic per sol·licitar si us ho poden activar.
Principals les barreres a la participació en consultes prèvies
- Elida (El Prat): El llenguatge de les normatives i ordenances és complicat i feixuc.
- Inma (Terrassa): Caldria fer servir el llenguatge fàcil per facilitar la participació de la gent
- Montserrat (Olesa): Nosaltres en alguns casos rellevants hem fet vídeo, infografies i llibret per explicar la normativa. Si bé ja és normativa aprovada. Aquesta “traducció” per la ciutadania ha estat molt ben acceptada per la ciutadania.
- Aram (Populate): Explorar la possibilitat de compartir materials base (infografia, p.e.) de normatives de temàtiques comuns entre ajuntaments
- Bea (Montornès): Nosaltres estem començant a fer infografies i vídeos per explicar la nova ordenança de mobilitat. Però un cop està ja aprovada la normativa. Els tindrem d’aquí a uns mesos. Ens interessa conèixer l’experiència d’Olesa i poder compartir aquest document.
- Inma (Terrassa): La falta de retorn i la dilatació en el temps penalitza molt la participació, però no han trobat com resoldre-ho
- Jonatan (l’Hospitalet): La Llei no especifica l’obligació a fer un retorn. Tot i ser molt recomanable, sovint es fa un informe que difícilment la gent acaba llegint.
Preguntes pendents de resposta 👇
- Com feu la difusió de les consultes prèvies? Per quins canals?
- Com doneu visibilitat a les aportacions de la ciutadania?
🗂 Recursos compartits sobre les consultes prèvies
recursos generals
- Infografia sobre les consultes prèvies previstes a la Llei 39/2015 (PDF) elaborat per la Diputació de Barcelona
- Infografies, manuals, guies i models recollits al portal Participa Catalunya
- Guia de Consulta Pública prèvia elaborada per la Diputació de Girona
☝️Propostes i comentaris per properes Community Calls
Idees i propostes que t’agradaria tractar i compartir en les properes trobades
- Jonatan (l’Hospitalet): Aquesta mena de trobades entre professionals és molt necessària, especialment en un àmbit com la participació. En el nostre cas pensant que hem d’incorporar 2 noves persones al servei, creiem que aquests espais on compartir i intercanviar experiències poden ser molt útils.
- Begonya (Caldes): Qualsevol tema relacionat sobre participació i el moment actual, nous debats, etc…
- Isabel·la (DIBA): Proposta de tema “Registre d’entitats”
- Montserrat (Sabadell): El format és interessant. Per altres ocasions estaria d'acord amb la Bego de plantejar temes més de profunditat participativa i no tant de procediments i com els "encabim" a la plataforma.
💬 Resultats de l’enquesta de valoració
Enviada el 28/11/22 a les 17 persones participants d'Ens locals. Tancada en data 01/12/2022 amb 6 respostes (35%)
1) T'ha agradat la proposta de la Community Call? Molt (5) 83%, Bastant (1) 17%
2) Aspectes que han convençut 👍
- La immediatesa
- Que compartim les experiències de forma directa, amb la visió de la persona que fa la mateixa feina que nosaltres.
- També el fet de compartir i veure que tenim les mateixes problemàtiques arreu.
- Tenir un espai per crear una visió compartida o no sobre assumptes d'interès en temes de la participació ciutadana
- Compartir coneixements i experiències. Format àgil
- Tractar temes que poden ser d’actualitat des d’un vessant molt pràctic, aprenent del que fan altres municipis i deliberant sobre problemes comuns.
3) Aspectes que NO han convençut 🤔
- La durada és massa curta.
- Ens falten solucions a les problemàtiques plantejades. Hem vist que compartim problemes, ara toca compartir solucions. Pot ser al cap d'un temps es podria fer una sessió de revisió de les problemàtiques plantejades i si algú ha aplicat solucions.
- El temps es pot quedar curt i caldrà veure com es fa el retorn, o si es pot continuar treballant en algunes de les línies concretes de forma col·lectiva.
4) Repetiries l’experiència de la Community Call? Si (6) 100%
5) Et sembla bé la proposta de dia i hora (darrer dv de mes de 12 a 12.45h)? Si (6) 100%
6) Propostes per properes Community Calls ✍️
- Voldria tractar la gestió de grups de debat, grups de treball o consells municipals dins la plataforma Participa311
- Qualsevol tema relacionat sobre participació i el moment actual, nous debats, no tant en termes de procediment sinó de visió
- Projectes de foment de l’associacionisme
- Planificació estratègica participació (de cara al següent mandat)
- Mòdul Servei Comunitari ESO (Participació i Educació)
- Comunicació low cost
- Audiències públiques i altres mecanismes de participació que no són tan comuns o pautats com els processos
- Idees creatives per fer retorns.
Altres observacions
Si t’ha faltat dir alguna cosa…
- Gerard (DIBA): Recordatori de la propera trobada presencial on presentarem la renovada Comunitat311.diba.cat (1/12/2022)
Compartir