Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Registra't - Sol·licita el registre omplint el formulari

9a Community Call. Voluntariat: feta la llei, feta la trampa?

Juliol

18

2025

  • En línia
  • 12:00 PM

    -

    12:45 PM CEST

Avatar: Trobada oficial Trobada oficial

Compartirem estratègies en matèria de voluntariat en el marc legislatiu actual.

Llei 11/2023, del 27 de desembre, de foment de l'associacionisme

  • Com ens adaptem a la nova legislació?

  • Com podem mantenir el que tenim i ens funciona en el context legislatiu actual?

  • L’Ajuntament ja no pot gestionar voluntariat. Que fem amb aquestes persones? I amb les necessitats que cobrien fins ara?

🧠 Resum de la trobada a la Comunitat311

La Llei 25/2015, del voluntariat i de foment de l’associacionisme, va establir mesures per la gestió dels voluntaris i voluntàries, i la Llei 11/2024, de foment de l’associacionisme, en desenvolupa alguns dels punts concrets que parlaven sobre el suport que s’ha de donar des de les administracions a les entitats.

En aquest marc, les administracions, que sovint feia dècades que gestionaven voluntaris i voluntàries, veuen ara limitada la seva capacitat de fer-ho, bé sigui per les dificultats de contractar una assegurança que és indispensable per desenvolupar l’acció de voluntariat, bé perquè han de repensar les estructures internes que gestionaven aquestes persones voluntàries per donar compliment a la llei. A més, l’augment del nombre de voluntaris i voluntàries arrel de la pandèmia fa que aquests canvis siguin més necessaris que mai, per no deixar enrere una demanda que és compartida entre la ciutadania a títol individual i les entitats de voluntariat del municipi.

Llavors, ¿com vehiculem ara la participació de les persones que volen formar part d’accions puntuals, però no volen vincular-se amb cap entitat en concret? Algunes de les opcions que sorgeixen són fer-se’n ressò de les crides puntuals de voluntariat des dels espais de difusió de l’Ajuntament (web, xarxes o butlletins). Aquesta opció estaria emparada pel tercer punt de la disposició addicional de la Llei 25/2015.

En el cas que ens trobem un grup cohesionat de persones que fan accions voluntàries al municipi, es planteja l’opció també de, a través d’un procés participatiu, acompanyar-los per crear una entitat dedicada al voluntariat que vehiculi aquestes necessitats concretes.

Un altre dels aspectes que cal adaptar amb la nova llei és el fet de l’assegurança necessària per a les persones voluntàries. Es destaca la impossibilitat de contractar una assegurança per a ciutadania individual des de l’Ajuntament, i per això una de les opcions és derivar aquesta gestió a una entitat concreta, ja sigui a través d’un conveni o d’una licitació. L’opció majoritària per que fa a la ciutadania que s’adreça a l’Ajuntament directament és redirigir-la cap a entitats de l’àmbit del seu interès i que realitzin accions de voluntariat. El repte és ara, doncs, articular una xarxa i un suport estable a aquestes entitats de voluntariat del municipi.

📁 Recursos per als ens locals

Fundesplai, “Guia per entendre els aspectes clau de la Llei de foment de l’associacionisme

Oficina Tècnica de Participació per als Governs Locals. Formació “Llei de foment de l’associacionisme: novetats per a l’àmbit local (segona edició 2025)

Oficina d’Entitats i Voluntariat de L’Hospitalet de Llobregat:

Acta de la trobada

Trobareu el resum de la 9a Community call a la pàgina de la trobada.

Confirmar

Si us plau, inicia la sessió

La contrasenya és massa curta.

Compartir