Cambios en "Pas a pas d’una consulta pública prèvia a l’elaboració de normativa"
Ámbito
- -Planes y normatives
- +Temas
Cuerpo (Català)
-
-
Consulta prèvia sobre el Reglament regulador del servei d’atenció domiciliària
Ajuntament de Montornès del Vallès • participacio@montornes.cat
Tipus: Consulta ciutadana (La consulta als ciutadans sobre l’elaboració d’una normativa municipal és un tràmit de compliment obligatori per a tots els consistoris, segons estableix la Llei 39/2015 que regula el procediment administratiu comú de les administracions públiques.)
🎯 Perquè serveix?
Té com a objectiu que la ciutadania pugui expressar la seva opinió i/o fer aportacions i suggeriments amb relació a les normes (ordenances i reglaments) que l’Ajuntament té previst elaborar.
✅ Passos bàsics a replicar
- Fase de preparació: elaboració de l’avantprojecte de reglament. És una fase interna. No participa la ciutadania
- Fase participativa: on es donen els mecanismes d’audiència i informació públiques. Es permet a la ciutadania pronunciar-se sobre un text no definitiu.
- Fase aprovatòria: aprovació, publicació i entrada en vigor de la nova normativa.
Abans de la consulta caldrà preveure...
- Disposar d’un primer esborrany de la normativa que es posarà a consulta tant en el format oficial com en un format més amable, accessible i inclusiu que faciliti la lectura de totes les persones que estiguin interessades a participar.
- Donar a conèixer el procés de consulta i l’esborrany del document de normativa a través dels mitjans disponibles: pàgina web, xarxes socials, butlletí municipal, etc.
- Obrir una bústia o posar a disposició una bústia municipal preexistent per rebre aportacions
- Si es disposa d’una plataforma digital de participació disposar la informació de la consulta a l’espai adient i dins aquest espai un apartat per rebre aportacions.
🎉 Resultats (beneficis)
- Afavoreix l’accés a la informació pública municipal i, per tant, millora la transparència de la gestió pública
- Permet recollir idees de la ciutadania que potser no havíem previst
- Si la ciutadania participa en l'elaboració i validació de la normativa s’esperarien menys incompliments en el futur
⚠️ Coses a evitar o tenir en compte
- Evitar fer la consulta només en format digital, per eliminar al màxim l’escletxa digital
- Evitar penjar l’esborrany del document al web i punt… caldria fer una versió amable per facilitar la lectura a la ciutadania.
👉 Per a més informació
- Web del procés a la Plataforma 311 de Montornès
- Material formatiu "Les consultes públiques prèvies - Portal Participa" (PDF)
- Grup de treball "Consultes públiques prèvies" Participa Catalunya
Imatge de Jonas Jacobsson
-
+
Consulta prèvia sobre el Reglament regulador del servei d’atenció domiciliària
Ajuntament de Montornès del Vallès • participacio@montornes.cat
Tipus: Consulta ciutadana (La consulta als ciutadans sobre l’elaboració d’una normativa municipal és un tràmit de compliment obligatori per a tots els consistoris, segons estableix la Llei 39/2015 que regula el procediment administratiu comú de les administracions públiques.)
🎯 Perquè serveix?
Té com a objectiu que la ciutadania pugui expressar la seva opinió i/o fer aportacions i suggeriments amb relació a les normes (ordenances i reglaments) que l’Ajuntament té previst elaborar.
✅ Passos bàsics a replicar
- Fase de preparació: elaboració de l’avantprojecte de reglament. És una fase interna. No participa la ciutadania
- Fase participativa: on es donen els mecanismes d’audiència i informació públiques. Es permet a la ciutadania pronunciar-se sobre un text no definitiu.
- Fase aprovatòria: aprovació, publicació i entrada en vigor de la nova normativa.
Abans de la consulta caldrà preveure...
- Disposar d’un primer esborrany de la normativa que es posarà a consulta tant en el format oficial com en un format més amable, accessible i inclusiu que faciliti la lectura de totes les persones que estiguin interessades a participar.
- Donar a conèixer el procés de consulta i l’esborrany del document de normativa a través dels mitjans disponibles: pàgina web, xarxes socials, butlletí municipal, etc.
- Obrir una bústia o posar a disposició una bústia municipal preexistent per rebre aportacions
- Si es disposa d’una plataforma digital de participació disposar la informació de la consulta a l’espai adient i dins aquest espai un apartat per rebre aportacions.
🎉 Resultats (beneficis)
- Afavoreix l’accés a la informació pública municipal i, per tant, millora la transparència de la gestió pública
- Permet recollir idees de la ciutadania que potser no havíem previst
- Si la ciutadania participa en l'elaboració i validació de la normativa s’esperarien menys incompliments en el futur
⚠️ Coses a evitar o tenir en compte
- Evitar fer la consulta només en format digital, per eliminar al màxim l’escletxa digital
- Evitar penjar l’esborrany del document al web i punt… caldria fer una versió amable per facilitar la lectura a la ciutadania.
👉 Per a més informació
- Web del procés a la Plataforma 311 de Montornès
- Material formatiu "Les consultes públiques prèvies - Portal Participa" (PDF)
- Grup de treball "Consultes públiques prèvies" Participa Catalunya
Imatge de Jonas Jacobsson
Compartir