Saltar al contenido principal

Configuración de cookies

Utilizamos cookies para asegurar las funcionalidades básicas del sitio web y para mejorar tu experiencia en línea. Puedes configurar y aceptar el uso de las cookies, y modificar tus opciones de consentimiento en cualquier momento.

Esenciales

Preferencias

Analíticas y estadísticas

Marketing

Registrate - Solicita el registro rellenando el formulario

Cambios en "Parlar sobre recollida selectiva de residus "

Avatar: ParticipacioDIBA ParticipacioDIBA

Cuerpo (Català)

  • -

    Per: Mancomunitat Intermunicipal del Cardener i Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada



    🎯 Perquè serveix?


    El quadern de debat ciutadà és una tècnica participativa que es fa servir per fomentar la reflexió, el debat i la participació ciutadana en la presa de decisions.

    Consisteix en la creació d'un quadern o llibre obert amb, sobre tot, dos tipologies de contingut: una part informativa i unes preguntes exploratòries de diferent caire sobre el tema a debatre. El contingut informatiu està pensat per que les persones participants puguin conèixer una mica més sobre la temàtica a opinar i, per tant, respondre i escriure les seves opinions, suggeriments i preocupacions sobre aquesta de manera informada.

    A més, els quaderns de debat ciutadà també estan pensats per ser respostos en grup, generant així una deliberació en grup i permet donar veu a les persones que d’altra manera potser no tindrien l'oportunitat, la capacitat o la voluntat de participar en el debat públic.

    El quadern exerceix una funció de divulgació (amb informació rigorosa i contrastada) i una funció generadora d’opinió i debat públic.

    En aquest projecte l'objectiu era traslladar a la ciutadania el debat sobre dos possibles models de recollida selectiva de residus: el "porta a porta" i la recollida a través de contenidors amb targeta.

    Disseny i il·lustracions del quadern de debat ciutadà: Marian Vélez


    Passos bàsics a replicar


    Abans

    • Pensar en quina informació volem obtenir per tal de fer les preguntes oportunes
    • Redactar les preguntes i les notes d'informació (en aquest cas es deien "Sabies què?")
    • Buscar un/a dissenyador/a per tal que faci el disseny gràfic i les il·lustracions i el quadern sigui el més visual i atractiu possible. Aprofitem per col·laborar amb algun/a professional del nostre municipi!
    • Preveure dues versions: paper i digital i altres aspectes relacionats amb la inclusivitat com l'idioma, el llenguatge planer, la grandària de la lletra, etc.
    • Definir el termini de resposta del quadern
    • Pensar en com farem la distribució i recollida en el cas del quadern en format paper i on es penjarà la versió digital.
    • Dissenyar el pla de comunicació que acompanyarà el quadern, un cop tinguem les primeres il·lustracions aprovades podem començar a llençar missatges


    Durant: 

    • Fer una distribució dels quaderns el més àmplia possible per arribar al màxim de ciutadania
    • Mantenir la comunicació durant tot el procés
    • Mantenir accessibles els espais de recollida dels quaderns un cop emplenats
    • A mesura que van arribant els quaderns emplenats fer el buidatge i tractament de la informació recollida i tractament de la informació (a nivell quantitatiu i qualitatiu) per redactar un informe final on es recolliran els resultats i les conclusions del procés.


    Després: 

    • Cal explicar molt bé i el més ràpidament possible els resultats, fent servir una comunicació atractiva i visual, d'acord amb la pròpia metodologia.


    🎉 Resultats (beneficis)


    • Permet arribar a molta gent i a motes edats diferents
    • Es una metodologia fàcil, visual i si el quadern té un disseny ben pensat, pot ser divertida
    • Permet obtenir informació però també fer pedagogia sobre el tema en qüestió.


    ⚠️ Coses a evitar o tenir en compte


    • No tots els temes son susceptibles de tractar i debatre a través d'aquesta metodologia, per tant, pensar be si un quadern s'escau be pel que vols debatre
    • Cal tenir en compte que si volem arribar al màxim de ciutadania hem de pensar el quadern en diferents formats, diferents idiomes, que es pugui accedir des de diferents suports, etc. D'aquesta manera serà més inclusiu!
    • El termini de resposta no ha de ser excessivament llarg, no recomanem més de 2 setmanes.
    • Facilitar molt trobar el quadern (distribuir-los per llocs de molta afluència, en un lloc ben visible, amb horaris amplis, etc i crear sinèrgies amb comerços. En aquest cas el quadern es va repartir per forns de pa i estancs).
    • Cal preveure molt be els recursos humans que ens ajudaran amb buidatge ja que pot arribar a ser una tasca llarga i feixuga en haver-hi preguntes valoratives i explicatives.
    • Els quaderns de debat poden ser familiars o ciutadans. La diferència està sovint en la forma de distribució i el públic objectiu. Els quaderns familiars es solen distribuir a través de les escoles i de l'escola els infants i joves els duen a casa on, en família, es respon. En el cas del quadern ciutadà el públic és tota la ciutadania i per tant, es solen distribuir de manera més àmplia, a través dels equipaments, comerços o encartats en alguna publicació municipal.


    Tens comentaris, alguna idea o una experiència similar al teu municipi? Deixa'ns un comentari a sota!

  • +

    Per: Mancomunitat Intermunicipal del Cardener i Ajuntament de Sant Joan de Vilatorrada



    🎯 Perquè serveix?


    El quadern de debat ciutadà és una tècnica participativa que es fa servir per fomentar la reflexió, el debat i la participació ciutadana en la presa de decisions.

    Consisteix en la creació d'un quadern o llibre obert amb, sobre tot, dos tipologies de contingut: una part informativa i unes preguntes exploratòries de diferent caire sobre el tema a debatre. El contingut informatiu està pensat per que les persones participants puguin conèixer una mica més sobre la temàtica a opinar i, per tant, respondre i escriure les seves opinions, suggeriments i preocupacions sobre aquesta de manera informada.

    A més, els quaderns de debat ciutadà també estan pensats per ser respostos en grup, generant així una deliberació en grup i permet donar veu a les persones que d’altra manera potser no tindrien l'oportunitat, la capacitat o la voluntat de participar en el debat públic.

    El quadern exerceix una funció de divulgació (amb informació rigorosa i contrastada) i una funció generadora d’opinió i debat públic.

    En aquest projecte l'objectiu era traslladar a la ciutadania el debat sobre dos possibles models de recollida selectiva de residus: el "porta a porta" i la recollida a través de contenidors amb targeta.

    Disseny i il·lustracions del quadern de debat ciutadà: Marian Vélez


    Passos bàsics a replicar


    Abans

    • Pensar en quina informació volem obtenir per tal de fer les preguntes oportunes
    • Redactar les preguntes i les notes d'informació (en aquest cas es deien "Sabies què?")
    • Buscar un/a dissenyador/a per tal que faci el disseny gràfic i les il·lustracions i el quadern sigui el més visual i atractiu possible. Aprofitem per col·laborar amb algun/a professional del nostre municipi!
    • Preveure dues versions: paper i digital i altres aspectes relacionats amb la inclusivitat com l'idioma, el llenguatge planer, la grandària de la lletra, etc.
    • Definir el termini de resposta del quadern
    • Pensar en com farem la distribució i recollida en el cas del quadern en format paper i on es penjarà la versió digital.
    • Dissenyar el pla de comunicació que acompanyarà el quadern, un cop tinguem les primeres il·lustracions aprovades podem començar a llençar missatges


    Durant: 

    • Fer una distribució dels quaderns el més àmplia possible per arribar al màxim de ciutadania
    • Mantenir la comunicació durant tot el procés
    • Mantenir accessibles els espais de recollida dels quaderns un cop emplenats
    • A mesura que van arribant els quaderns emplenats fer el buidatge i tractament de la informació recollida i tractament de la informació (a nivell quantitatiu i qualitatiu) per redactar un informe final on es recolliran els resultats i les conclusions del procés.


    Després: 

    • Cal explicar molt bé i el més ràpidament possible els resultats, fent servir una comunicació atractiva i visual, d'acord amb la pròpia metodologia.


    🎉 Resultats (beneficis)

    • Permet arribar a molta gent i a motes edats diferents
    • Es una metodologia fàcil, visual i si el quadern té un disseny ben pensat, pot ser divertida
    • Permet obtenir informació però també fer pedagogia sobre el tema en qüestió.


    ⚠️ Coses a evitar o tenir en compte

    • No tots els temes son susceptibles de tractar i debatre a través d'aquesta metodologia, per tant, pensar be si un quadern s'escau be pel que vols debatre
    • Cal tenir en compte que si volem arribar al màxim de ciutadania hem de pensar el quadern en diferents formats, diferents idiomes, que es pugui accedir des de diferents suports, etc. D'aquesta manera serà més inclusiu!
    • El termini de resposta no ha de ser excessivament llarg, no recomanem més de 2 setmanes.
    • Facilitar molt trobar el quadern (distribuir-los per llocs de molta afluència, en un lloc ben visible, amb horaris amplis, etc i crear sinèrgies amb comerços. En aquest cas el quadern es va repartir per forns de pa i estancs).
    • Cal preveure molt be els recursos humans que ens ajudaran amb buidatge ja que pot arribar a ser una tasca llarga i feixuga en haver-hi preguntes valoratives i explicatives.
    • Els quaderns de debat poden ser familiars o ciutadans. La diferència està sovint en la forma de distribució i el públic objectiu. Els quaderns familiars es solen distribuir a través de les escoles i de l'escola els infants i joves els duen a casa on, en família, es respon. En el cas del quadern ciutadà el públic és tota la ciutadania i per tant, es solen distribuir de manera més àmplia, a través dels equipaments, comerços o encartats en alguna publicació municipal.


    Tens comentaris, alguna idea o una experiència similar al teu municipi? Deixa'ns un comentari a sota!

Confirmar

Por favor, inicia la sesión

La contraseña es demasiado corta.

Compartir