8a Community Call. Llums i ombres de l'externalització de la participació al món local
Juny
27
2025
-
En línia
-
12:00 PM
-12:45 PM CEST
Reflexionem el perquè i per a què de la contractació d'una consultora i construïm conjuntament tips per no fracassar en l'intent.
🫵 Persones assistents
Esther Rufas – Ajuntament de Begues
Montse Muñoz – Ajuntament d’Olesa de Montserrat
Ruth Gonzalez – Ajuntament d’Esplugues de Llobregat
Margarida Bosch – Ajuntament d’El Papiol
Antoni Xavier Fernandez – Ajuntament de Sant Boi de Llobregat
Montse Bonvehí – Ajuntament de Manresa
Manel Turon – Ajuntament de Sant Cugat (Àrea de Cultura)
Toni del Valle – Ajuntament de Santa Perpètua de Mogoda
Vanessa Mercado – Ajuntament de Sabadell
Berta Cendrós – Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat
Manuel García – Ajuntament de Terrassa
Griselda Castells – Ajuntament de Vilanova i la Geltrú
Mireia Fernàndez – Ajuntament d’Alella
Marta Roig – Ajuntament de Sitges
Jordina Gual – Ajuntament d’El Masnou
Bea Quintana – Ajuntament de Montornès
Anna Soley – Ajuntament de La Garriga
Begonya Ruiz – Ajuntament de Caldes de Montbui
Isuka Palau – Ajuntament de Santa Coloma de Gramanet
Sonia Cazo – Ajuntament de Sant Adrià Besòs
💡Resum de les idees sorgides
L’externalització de la participació ciutadana ens fa plantejar-nos algunes qüestions, com per exemple: en el moment en què contractem, estem privatitzant? Com afecta a l’experiència de participació de la ciutadania el fet de fer una contractació? Quin rol tenen i quin haurien de tenir les consultores que contractem? Què passa si no ens sembla bé o no ens agrada com treballa l’empresa? Què passa amb la informació que es recull en les sessions quan hi ha una empresa de per mig? Què passa si tenim una consultora de confiança i sempre contractem els mateixos?
Durant el debat obert veiem que les llums i ombres del fet de contractar una empresa externa, ja sigui per fer un procés d’inici a fi o per donar-nos un suport puntual. Entre els aspectes positius, destaquem la seguretat que en un moment donat ens pot donar a l’hora de fer un procés per primera vegada. També, ens pot aportar en un moment donat l’expertesa que ens falta per al procés, bé sigui perquè la temàtica és complexa i no la dominem del tot, com podria ser el cas dels processos relacionats amb urbanisme, per exemple, o bé perquè hi implementem alguna eina tecnològica que no dominem del tot, com podria ser el suport que contractem per gestionar la Plataforma Participa311. A més, ens dona la neutralitat que necessiten certs processos per reeixir exitosos en moments polítics convulsos, o la flexibilitat que les estructures administratives pròpies dels ajuntaments poden no tenir en algunes ocasions.
Per altra banda, entre les ombres de contractar una empresa externa trobem la pèrdua del coneixement del territori que sí té l’equip tècnic municipal, i per tant quan contractem un procés ens pot costar més de reconèixer les possibles sinèrgies que es generen o identificar i tractar amb els actors que hi participen. També, pot ser el cas que donem amb una empresa que no faci les coses com nosaltres volem i ens trobem havent de fer dues vegades la mateixa feina. A més, els costos elevats de la contractació tampoc s’han de menysprear i poden fer que un procés esdevingui molt més costós del que inicialment podríem preveure si el realitzem amb recursos interns.
📁 Recursos compartits sobre contractació pública
Licitació del Servei de gestió i dinamització dels processos i espais participatius de l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat: Informació de la publicació - Plataforma de Serveis de Contractació Pública
Recursos autoformatius sobre contractació pública de la Diputació de Barcelona:
Acta de la trobada
Trobareu el resum de la 8a Community call a la pàgina de la trobada.
Compartir