Vés al contingut principal

Configuració de les galetes

Fem servir galetes per assegurar les funcionalitats bàsiques del lloc web i per a millorar la teva experiència en línia. Pots configurar i acceptar l'ús de galetes, i modificar les teves opcions de consentiment en qualsevol moment.

Essencials

Preferències

Analítiques i estadístiques

Màrqueting

Registra't - Sol·licita el registre omplint el formulari

Canvis a "10a Community Call. IA i participació ciutadana: una amistat perillosa?"

Avatar: Anna Asbert Viaplana Anna Asbert Viaplana

Descripció (Català)

  • -

    La transformació digital ha anat adquirint protagonisme en els darrers anys, també en l’Administració pública i la participació ciutadana, i la intel·ligència artificial (IA) n’és una de les eines més rellevants o utilitzades.

    L’objectiu sembla clar: millorar l’eficiència i l’eficàcia de l’acció pública. En aquest camí la IA pot oferir noves oportunitats en àmbits com la comunicació, la transparència o la inclusió en la presa de decisions col·lectives. Però també planteja riscos: biaixos ideològics, opacitat en els processos, o la deshumanització dels processos.

    En aquesta Community Call ens agradaria compartir com, perquè i per a què esteu fent servir la IA per fomentar la participació ciutadana i debatre plegats els límits, les potencialitats i les implicacions ètiques d’aquest ús.

    • -
    • Utilitzeu la IA? Perquè? Per a què? Amb quins recursos? Us hi sentiu còmodes?

    • -
    • Què us espanta de l’ús de la IA? Ens prendrà la feina? perquè hem de preguntar a la ciutadania si la IA recull visions diverses i ja ens ofereix totes les respostes?

    • -
    • Quina eina fem servir: perquè Copilot i no ChatGPT? Heu rebut formació sobre el tema? Què passa si la meva administració està a anys llum d'aquesta innovació?

    • -
    • El temps que ens haurem estalviat gràcies a la IA, a què el dedicarem? ens dediquem només a revisar el que fa?

    • -
    • Coneixem els riscos?  Per exemple en protecció de dades, quins límits hem de respectar? Quin impacte té?

    • -
  • +

    Acta d’intervencions

    Carola Castellà, introducció al debat:

    La transformació digital ha anat adquirint protagonisme en els darrers anys, també en l’Administració pública i la participació ciutadana, i la intel·ligència artificial (IA) n’és una de les eines més rellevants o utilitzades.

    L’objectiu sembla clar: millorar l’eficiència i l’eficàcia de l’acció pública. En aquest camí la IA pot oferir noves oportunitats en àmbits com la comunicació, la transparència o la inclusió en la presa de decisions col·lectives. Però també planteja riscos: biaixos ideològics, opacitat en els processos, o la deshumanització dels processos.

    En aquesta community call ens agradaria compartir com, perquè i per a què esteu fent servir la IA als ens locals i debatre plegats els límits, les potencialitats i les implicacions ètiques d’aquest ús.

    A la Diputació s’està impulsant Local.ia, un projecte que agrupa un conjunt de lleis, instruments, models i recursos de formació i assistència que, com un llibre blanc, està pensat per ajudar les administracions públiques a desplegar la intel·ligència artificial (IA) de manera responsable i ètica. Impulsem una IA pública i responsable.

    Preguntes/reflexions:

    • +
    • Utilitzeu la IA? Perquè? Per a què? Amb quins recursos? Us hi sentiu còmodes? Més enllà de l’agilització de gestió o l’eficiència... Qui som en el sociograma de la implementació de la IA a la gestió pública?

    • +
    • Què us espanta de l’ús de la IA? Ens prendrà la feina? perquè hem de preguntar a la ciutadania si la IA recull visions diverses i ja ens ofereix totes les respostes?

    • +
    • Quina eina fem servir: perquè Copilot i no ChatGPT? Heu rebut formació sobre el tema? Què passa si la meva administració està a anys llum d'aquesta innovació? Us arriba la tendència dins de l’administració, per exemple el projecte que us comentàvem de Diputació, Local.ia? a la vostra administració us consulten sobre la implementació, formació, necessitats que en teniu?

    • +
    • El temps que ens haurem estalviat gràcies a la IA, a què el dedicarem? ens dediquem només a revisar el que fa?

    • +
    • A nivell ètic. Coneixem els riscos?  Per exemple en protecció de dades, quins límits hem de respectar? Quin impacte té? I en l’àmbit de la transparència, ho expliquem a la ciutadania? Comuniquem o comunicarem que estem fent amb el suport de la IA?La transformació digital ha anat adquirint protagonisme en els darrers anys, també en l’Administració pública i la participació ciutadana, i la intel·ligència artificial (IA) n’és una de les eines més rellevants o utilitzades.

    • +

      🧠 Resum de les intervencions a la trobada de la Comunitat311

      Hi ha força coincidència en l’ús de la IA per diverses tasques: donar suport en l’elaboració de documentació administrativa, documentació de processos de contractació, elaboració de notícies, presentacions o missatges per a sessions de participació, resums o síntesi de documentació, traduccions o recopilació d’idees clau d’un text o missatge, així com per obtenir resums de normativa, actualitzacions de legislació o en àmbits que no són els propis (per exemple, l’urbanístic). Es comparteixen iniciatives, demandes o trucs respecte les actes i buidatges de sessions de participació. Però també s’esmenten encàrrecs més creatius, com pensar el nom d’un projecte.

      Com un assistent o complement a la tasca tècnica, ja sigui de forma prèvia per després supervisar-ho o a posteriori per generar productes de la tasca feta. La majoria diu utilitzar-les per tasques que no tenen valor afegit.

      Es comparteix el neguit de si la feina que fa la IA té un bon resultat i de la inversió de temps en revisió del que fa, es dubta de l’ajuda rebuda i es considera imprescindible comprovar la seva tasca. Tot i que agilitza processos, cal supervisió tècnica a posteriori. Pels tècnics unipersonals: és un nou company de feina?

      Destaquen l’evolució de les eines de IA i com han millorat els resultats en els darrers dos anys, així com l’evolució en la superació del tabú de l’ús de la IA per determinades tasques, ja que ara es considera una eina més, podent-se dir que s’ha fet una feina amb el seu suport. Es comenta que quan es fa servir IA de manera habitual, l’eina aprèn amb qui treballa i adequa millor els resultats.

      En alguns ens locals s’està formant al personal i recomanant quines eines utilitzar (majoritàriament Copilot o en algun cas Gemini), així com limitant d’altres eines (com ChatGPT). Hauria de formar part de la planificació en l’àmbit comunicatiu de l’ajuntament.

      Es llisten alguns exemples pràctics que podrien ser útils. En pressupostos participatius donar suport a la ciutadania a l’hora d’elaborar i concretar propostes o al personal tècnic fent el primer filtratge de propostes. Buidatge d’actes o traducció simultània en sessions participatives.

      Finalment es fan reflexions de futur o centrades en els llocs de treball i l’impacte en les polítiques de participació ciutadana o la inclusió.  

      • +
      • Canviaran els nostres llocs de treball? És una tensió? Qui no sàpiga res d’IA en uns anys no podrà treballar a l’oficina? L’hem d’entrenar? A mesura que l’entrenem sabrà més?

      • +
      • Representa a tothom? No podrà tenir informació de totes les persones perquè hi ha persones que no hi són al món digital?

      • +
      • Alguns encara estem pensant en l’impacte de les xarxes socials en la participació ciutadana...

      • +
      • Quin impacte tindrà? Desplaçarà molts llocs de treball? Que passarà si això passa? Si pugen exponencialment les taxes d’atur? Hauríem d’estar reflexionant participadament en aquest sentit...

      • +

          📁 Recursos per als ens locals

      • +

        Projecte Local.IA de la Diputació de Barcelona, un conjunt de lleis, instruments, models i recursos de formació i assistència que, com un llibre blanc, està pensat per ajudar les administracions públiques a desplegar la intel·ligència artificial (IA) de manera responsable i ètica.  

      • Confirmar

        Si us plau, inicia la sessió

        La contrasenya és massa curta.

        Compartir